Výuka českého jazyka a literatury

Náplň předmětu
Předmět český jazyk a literatura vede žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duchovního života. Žáci si vytváří systém kulturních hodnot, který formuje jejich postoje a je obranou proti snadné manipulaci a intoleranci. Výuka vede žáky ke kvalitnímu osvojení a používání mateřského jazyka v mluvené a psané formě a rozvoji jejich čtenářské gramotnosti. Jazyková a komunikační výchova umožní žákům získat schopnost vyjadřovat své myšlenky a emoce. Literární výchova vede žáky k pochopení významu umění pro člověka, rozvíjí jejich čtenářství a pomáhá jim orientovat se v mravních a životních hodnotách současného světa.
Obsahově navazuje výuka na učivo českého jazyka a literatury základní školy a zaměřuje se na jeho rozšiřování ve vybraných okruzích: zdokonalování jazykových vědomostí a dovedností, komunikační a slohová výchova, práce s textem, umění a literatura a práce s literárním textem. V prvním ročníku se žák seznamuje s učivem o národním jazyku, jeho druzích a postavení češtiny mezi ostatními jazyky, rozšiřuje si svoje znalosti o slohotvorných činitelích, zkouší si různé typy vyjadřování, poznává systém knihoven a dalších informačních médií, ve druhém ročníku se žák seznamuje s tvořením slov a oblastí slovní zásoby, opakuje si jednotlivé typy slohových útvarů a postupů, rozvíjí čtenářské techniky, ve třetím ročníku se žák seznamuje s gramatickými tvary a větnou skladbou, ovládá různé řečnické projevy, pozná různé druhy textů a umí je reprodukovat. Průběžně během všech ročníků žák opakuje základní pravopisná pravidla, pozná chyby v textu a vysvětlí je.