Maturitní zkouška ve školním roce 2024/2025

Anglický jazyk - společná a profilová část
Maturitní zkouška z anglického jazyka je ve školním roce 2024/2025 rozdělena na dvě části – společnou a profilovou.
Zkoušky společné části z anglického jazyka se konají formou didaktických testů.
Didaktický test je součástí státní maturitní zkoušky.
Obsahuje část poslechovou (40 minut) a část čtení a jazykové kompetence (70 minut).
Celkem tedy trvá 110 minut a vychází ze Společného evropského referenčního rámce CEFR úrovně B1.
Didaktický test je hodnocen uspěl/neuspěl a jeho výsledek se nezapočítává do výsledné známky.
V případě, že je žák u didaktického testu neúspěšný, musí jej opakovat v náhradním termínu.
Didaktické testy se budou konat od 2. do 6. května 2025.
Profilová část zkoušky z cizího jazyka se skládá z písemné práce a ústní zkoušky
Každá zkouška profilové části je hodnocena zvlášť. Hodnocení písemné práce tvoří 40% z celkového hodnocení zkoušky a hodnocení ústní zkoušky tvoří 60%.
Písemná práce
Písemnou prací z cizího jazyka se rozumí vytvoření souvislého textu nebo textů v celkovém minimálním rozsahu 200 slov.
Ředitel školy stanoví 1 nebo více zadání, která se žákům zpřístupní bezprostředně před zahájením zkoušky.
Zadání písemné práce obsahuje název zadání, způsob zpracování zadání, popřípadě výchozí text k zadání. Součástí výchozího textu k zadání může být i obrázek nebo graf.
Zadání písemné práce z konkrétního cizího jazyka jsou stejná pro všechny žáky daného oboru vzdělání příslušné školy.
Písemnou práci konají žáci daného oboru vzdělání ve stejný den a čas. V případě stejného zadání písemné
práce pro více oborů vzdělání téže školy konají ve stejný den a čas písemnou práci žáci těchto oborů.
Žák napíše jednoduchý souvislý text nebo texty na známá témata nebo na témata z oblasti svých zájmů, témata související s běžným životem, prací, koníčky, aktuálním děním atd.
Prokáže, že umí plynule vyprávět příběh nebo v hrubých rysech přiblížit obsah knihy či filmu a vylíčit své reakce, popsat zážitky a události, sny a stručně zdůvodnit
a jednoduše vysvětlit své názory a plány a srozumitelně vyjádřit podstatu myšlenky. Dokáže k vyjádření používat širokou škálu jazykových funkcí a v jejich rámci reagovat.
Čas na zpracování PP je 75 minut, lze použít překladový slovník.
Kritéria hodnocení PP:
Každá z částí je hodnocena zvlášť podle 4 základních kritérií, výsledné hodnocení písemné práce je součtem bodů dosažených v obou částech.
Kritéria hodnocení pro 1. část písemné práce jsou následující:
- Zpracování zadání písemné práce / obsah písemné práce
- Organizace textu / koheze textu
- Slovní zásoba a pravopis (přesnost a rozsah)
- Mluvnické prostředky (přesnost a rozsah)
Každé dílčí kritérium je hodnoceno body na škále 0 – 1 – 2 – 3.
Maximální počet dosažitelných bodů za první část písemné práce je 24 (8 x 3).
Kritéria hodnocení pro 2. část písemné práce jsou následující:
- Zpracování zadání písemné práce / obsah písemné práce
- Organizace a koheze textu
- Slovní zásoba a pravopis
- Mluvnické prostředky
Každé dílčí kritérium je hodnoceno body na škále 0 – 1 – 2 – 3.
Maximální počet dosažených bodů za druhou část písemné práce je 12 (4 x 3).
Maximální dosažitelné bodové hodnocení za celou písemnou práci je součtem bodů dosažených v obou částech písemné práce, tj. 36 bodů (24 + 12).
Žák vykoná dílčí zkoušku konanou formou písemné práce ze zkušebního předmětu cizí jazyk, pokud dosáhne alespoň 16 bodů.
Písemná práce z cizího jazyka se bude konat 3. dubna 2025.
Ústní zkouška
Ústní zkouška z anglického jazyka v profilové části má formu řízeného rozhovoru s využitím pracovního listu.
Příprava k ústní zkoušce trvá 20 minut, zkouška nejdéle 15 minut, při přípravě lze použít překladový slovník.
Student v rozhovoru se zkoušejícím prokazuje svoje znalosti ke zveřejněným maturitním okruhům.
Maturitní okruhy pro ústní část zkoušky v anglickém jazyce:
- Food and gastronomy
- Description of meals
- In the kitchen
- Food and drinks, how to cook
- My favourite meal. A recipe
- English daily meals
- Czech daily meals
- Czech and English cuisine
- The menu
- In a restaurant
- Types of restaurants
- Restaurant staff
- Types of hotels
- In a hotel
- Hotel staff
- Desserts
- Drinks
- Food and healthy diet
- Typical Czech meals
- Typical English meals
Pro hodnocení zkoušky se používají následující kritéria:
1. Zadání / Obsah a projev
2. Lexikální kompetence
3. Gramatická kompetence
4. Fonologická kompetence
Každá ze čtyř částí ústní zkoušky je hodnocena zvlášť podle prvních třech kritérií, čtvrté kritérium je vyhodnoceno komplexně za všechny čtyři části dohromady.
Celkový počet dosažitelných bodů celé dílčí ústní zkoušky je 39 (tj. 9 + 9 + 9 + 9 +3).
Hranice úspěšnosti pro složení ústní části maturitní zkoušky z cizího jazyka je 17 bodů.
Ústní zkoušky profilové části se budou konat v období od 19. května 2025.
Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek maturitní zkoušky
Pro potřeby maturitní zkoušky z anglického jazyka (dále ANJ) je za žáka s přiznaným uzpůsobením maturitní zkoušky (dále žák s PUP) považován žák, který předloží doporučení ze školského poradenského zařízení, ve kterém je tato skutečnost uvedena.
Doporučení ze školského poradenského zařízení musí žák odevzdat zároveň s přihláškou k maturitní zkoušce.
Na základě tohoto doporučení mohou být žákovi upraveny všechny části maturitní zkoušky z ANJ, pakliže to z doporučení vyplývá.
Přiznané uzpůsobení podmínek pro konání MZ v žádném případě nezahrnuje prominutí některých úloh v didaktickém testu, „ulehčení“ zkoušek nebo vynechání určitého obsahu.
V případě písemné práce mezi možná uzpůsobení podmínek patří například navýšení časového limitu, umístění žáků s PUP MZ do samostatné učebny/učeben, možnost použití individuálních kompenzačních pomůcek, formálně upravená zkušební dokumentace, možnost alternativního způsobu zápisu odpovědí, možnost využití podpory asistenta apod. (dle doporučení)
Hodnocení písemných prací žáků s PUP vychází z kritérií hodnocení, která jsou stanovena pro žáky intaktní. Chyby či nedostatky, které jsou pro písemný projev žáka s PUP MZ typické, jsou označeny jako symptomy a jsou konkrétně specifikovány v doporučení poradny. Pokud je v doporučení zaškrtnuta položka „tolerance diagnostikovaných symptomů v písemném projevu“ a následuje výčet symptomů, které se týkají PP ANJ, musí být tyto symptomy při hodnocení zohledněny, a to navýšením hodnocení příslušného kritéria o 1 bod.
V případě ústní zkoušky se jedná zejména o prodloužení času na přípravu (dle doporučení). Žákovy speciální vzdělávací potřeby jsou pak zohledněny zejména během řízeného rozhovoru. Zkoušející volí takový způsob, který vyhovuje speciálním vzdělávacím potřebám žáka (např. pomalé tempo, opakování otázek, návodné otázky, citlivý oční kontakt…).
Kritéria hodnocení výsledků zkoušek žáků s PUP MZ jsou shodná s kritérii hodnocení intaktních žáků.